lørdag 8. januar 2011

Bolive it or not.. Im leaving!

Ja kjære familie, venner og fans. Dette blir min reiseblogg fremover, og jeg skal prøve å oppdatere den etpar ganger i måneden.

Snart er dagen kommet da jeg skal reise fra kalde snødekte Norge, og bosette meg i Bolivia i de neste 4 månedene. Etter dette blir det reising til lommeboka er bunnskrapt, så ingen hjemkomstdato er satt enda. Sjeldent har ordene i John Denvers "Leaving on a jetplane" vært mer passende, iallefall for undertegnede.

"Cause I´m leavin´ on a jetplane. Don´t know when I´ll be back again!"


Fakta om Bolivia:

* Landet har fått sitt navn fra frihetsforkjemperen Simón Bolivar, som i utganspuntet var mot et selvstendig Bolivia. Han mente det burde være en del av Peru, men ledelsen i Bolivia antok, med rette, at det var mindre sannsynlig at han ville motsette seg selvstendigheten til en nasjon som bar hans navn.

* Bolivia grenser til Brasil, Argentina, Chile, Peru og Paraguay, og er det fattigste landet i Sør Amerika. Landet har to hovedsteder: Sucre og La Paz, og majoriteten av befolkningen er urbefolkning.

* I 2005 ble Evo Morales den første indianske presidenten i Sør Amerika.

* Bolivia har i perioden 1825 til 1980-tallet hatt 188 statskupp. Landet har også tapt samtlige kriger de har vært involvert i, og i Salpeterkrigen mot Chile (1879-1883) mistet de tilgangen til kysten.

* Selv om Bolivia er det eneste landet i Sør Amerika uten kystlinje, har de allikevel en solid marineflåte.

Referanse: Wikipedia

Reisen går fra Oslo Gardermoen via Berlin, til Miami og deretter til La Paz, som blir min hjemby de nærmeste månedene.

I Bolivia skal jeg jobbe for Misjonsalliansen. De driver med bistandsarbeid over hele landet. Les om  Misjonsalliansen

I 2009 hadde Misjonsalliansen drevet sitt arbeid i Bolivia i 30 år. I denne videoen kan du se litt om de forskjellige prosjektene


Planen fremover:

Etter ankomst i La Paz er planen å ta det rolig etpar dager. Det er viktig å bruke tid til å la kroppen venne seg til høyden. Jeg skal tross alt bo ca 4000 moh, og da hjelper det ikke å ha etpar "toppturer" til Sjåen under beltet. Har må man ta faren for høydesyke alvorlig, og la kroppen aklimatisere seg ordentlig.

Etter etpar dager er det å komme igang med spansktreningen. Jeg skal leie en lærer, og ha spanskkurs ca 2 timer om dagen den første måneden. Etter en ukes tid skal jeg begynne å jobbe på et barnehjem, mens jeg holder på med spanskkurset. Dette er planen for den første måneden. Jeg har vært så heldig å få et petanque-sett av Fleridrettsforbundet som jeg skal gi til barnehjemmet. (det veier mellom 4-6 kg, så forhåpentligvis får jeg det med meg).

Etter dette skal jeg jobbe med andre prosjekter for Misjonsalliansen. Jeg skal jobbe 4 dager i uken. 2 dager på et fotballprosjekt i El Alto, og 2 dager innenfor "info". Jeg er foreløpig litt usikker på hva det innebærer konkret av arbeid, men det blir å reise rundt på forskjellige prosjekter rundt om i Bolivia.

Jeg ser frem mot et FANTASTISK år, og håper det blir fullt av opplevelser!

Det er deilig å skulle forlate landet akkurat nå, for dette var noe av innholdet av min siste lørdag i Norge på en stund...


Hasta luego!


Andreas

2 kommentarer:

  1. Way to go Frobro! God til og Lykke tur! Gleder meg til flere oppdateringer!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde likt det bedre om bloggen het "I kind of tripped" som har en trippeltbetydning. Trip som i tur, Tripped som i fall(som ikke har noe med turen å gjøre, men som er morsomt uansett) og tripped som i narkotikatrip pga. all hasjen i Sør-Amerika, men det får gå..

    God tur, Andreas!

    SvarSlett