mandag 24. januar 2011

A slowmotion cocalishious start....





Ja da var jeg kommet frem til Bolivia. Jeg bor i Obrajes som er et middelklassestrøk. Vi er 4 studenter, 6 volontører og en motorsykkelist som bor på "Casa Alianza". Et helt kurrant 3 etg murhus, der jeg har blitt plassert i penthousen sammen med 4 andre kællær. (derav 2 fra Fredrikstad). Det at La Paz ligger så langt over havet gjør at alt må gjøres i litt slowmotion. Bare det å gå opp trappa kan by på kortpustethet. Vi har derfor fått oksygenflaske i stua som har blitt flittig brukt. En annen ting som vi har blitt anbefalt er å drikke mye vann, og coca-te. En drikk som smaker helt greit, spesielt hvis det er brygget med blader og sukker, men det finnes også i den vanlige ferdigvarianten fra twings.




Bolivia har forbløffet meg på alle mulige måter, og kun til det positive. Selv om jeg kun har frekventert i storbyen La Paz og omegn, så overasker det meg veldig at Bolivia er så fattig som det er. Det jeg har sett av landet sålangt er et velfungerende samfunn, med lite fattigdom. Det vil si - Jeg har blitt fortalt at det er mye fattigdom utenfor storbyene, og noe skjult fattigdom i byene. Det er rent hele veien og veldig lite bråk i gatene, mye takket være det væpnede politiet.

Det har vært rimelig hektisk de 2 første ukene.

Da jeg ankom tirsdag morgen var det rett ut å fylle ut papirer og ordne diverse ting for å bli klar for å jobbe. Ting tar tid her nede, så en uke senere var jeg nede å hilste på sjefen på det ene barnehjemmet her nede. Jeg har vært å jobbet 3 dager, og jeg må si at forholdene på barnehjemmet er svært annerledes enn det vi er vant til hjemme. 

Barnehjemmet er delt opp i 3 avdelinger. En avdeling for voksne med "lettere" diagnoser, en avdeling for småbarn, og en avdeling for voksne med mer utagerende oppførsel. Jeg skal jobbe sammen med 3 vernepleiestudenter fra Norge, og vi kommer til å være mest sammen med småbarna.

Vi har blitt advart mot "sterke scener", da de med mest utagerende oppførsel blir stuet litt bort, og dopet ned. Vi har vært å sett på forholdene der oppe, og det var ikke et veldig pent syn. Hjemmet virket sterkt underbemannet, og mamasitaene som jobber på hjemmet gjør så godt de kan. De jobber utrolig mye, og har ikke godene som ferie eller helgetillegg. Jeg gleder meg til å komme meg igang med arbeidet, og håper at vi kan være med til å bidra til at barna kan få en litt mer aktiv hverdag.

Av nevneverdige opplevelser har jeg vært å besøkt en dyrehage. Det var SVINDYRT!! Hele 3,50 bols (bolivianos). Noe som tilsvarer ca 3 kroner. Har også hatt en guidet tur opp på Chacaltaya, en av toppene her i Bolivia. Den var på mellom 5300 og 5400 meter, og toppen er kjent for at det har vært verdens høyeste skianlegg. På grunn av issmelting, så er det ikke lenger snø der. Jeg og en til prøvde oss med et skikkelig bakkeløp på toppen. Da merket man at oksygenopptaket ikke var samme som i Norge. Guiden vår anbefalte å tygge cocablader, eller å drikke coca-cola. (også kalt lama-melk) for å unngå høydesyke.

























Dagene har gått med til spanskundervisning (3x45 min om dagen) samt å gjøre seg kjent med byen. En drosjetur til sentrum på ca 15 min, koster ca 10 bols (8 NOK) med taxi. Tar man minibuss koster det mellom 1 og 2,50 bols. Jeg føler jeg har lær mye spansk på få timer, men jeg skjønner mye mer enn jeg klarer å si selv, så det er litt frustrerende. Men.. Det er morro å lære, og jeg har en veldig flinklærer som heter Carmen. En dag glemte jeg sekken min på en restaurant. Den ble stjålet, men kom heldigvis til rette igjen. Desverre uten kamera i. 



Denne helgen leide vi 4hjuling. Da kjørte vi rundt i 5 timer på mer eller mindre utilgjengelige veier. Søndag var det "El Classico" her i Bolivia. Da møttes de to hovedkonkurrentene "The Strongest" og "Bolivar" til lokaloppgjør i fotball. Det var helt utsolgt, men takket være svartebørsen fikk vi allikevel billetter. Oppgjøret endte 0-0, men det haglet med gule og røde kort, så det ble allikevel litt action. Neste helg planlegger vi en 2-3 dagers tur til Titikakasjøen, og soløya. Vi har også planer om å klatre "djevelhornet" eller "El Diablo", samt et
annet fjell på over 6000 moh.

























Temperaturen varierer litt her nede, men vi har hatt noen fantastiske dager med sol, og det holder som regel med en genser på "kalde" dager. Har smurt meg med faktor 30, men allikevel fått bra farge! (tror ikke det er liktsom i Norge ift faktor) 

Jeg har hatt noen fantastiske uker, og gleder meg til fortsettelsen...








(Det er ikke så enkelt å redigere denne siden på et såpass dårlig nett, så dermed blir siden seende helt ivas ut.. men men)


Hasta luego!




Andreas

1 kommentar:

  1. Godt å lese at du har det fint og takler høyden. Leste nettopp at verdens høyest beliggende restaurant ligger på fjellet du nettopp var på.

    "Verdens aller høyest beliggende restaurant befinner seg imidlertid på bakkenivå. Chacaltaya Ski Resort ligger på 5421 meters høyde, utenfor Bolivias hovedstad, La Paz."

    Sikkert en fin plass for afterski og 4 i promille.

    Men du får komme deg hjemmover snart, jeg må stusse nakken og ta av litt på sidene.

    Hei så lenge!

    SvarSlett